Szkoła Podstawowa nr 3 im. Stefana Żeromskiego w Redzie

  • Kalendarium

    Środa, 2024-04-17

    Imieniny: Anicety, Klary

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 14867296
    • Do końca roku: 258 dni
    • Do wakacji: 65 dni

Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego

 

 

 

Wewnątrzszkolny System

Doradztwa Zawodowego
w Szkole

Podstawowej nr 3

w Redzie

 

 

I. Podstawy prawne programu

 

 

Prowadzenie działań związanych z doradztwem zawodowym w przedszkolach, szkołachi placówkach regulują m. in. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty, w której zapisano, że system oświaty zapewnia przygotowanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia oraz Ustawa Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r., wymieniając zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego oraz zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej jako jedne z podstawowych form działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły. Szczegółowe regulacje wprowadzają rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej, m.in. w sprawie doradztwa zawodowego, w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół oraz w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

 

II . Charakterystyka programu realizowanego w roku szkolnym 2018/2019

Prezentowany program przeznaczony jest do realizacji w szkole podstawowej oraz  gimnazjum. Uczestnikami są uczniowie klas I - VIII szkoły podstawowej oraz  III gimnazjum.

 1.     Orientacja zawodowa i doradztwo zawodowe dla uczniów są realizowane:

 

  • podczas grupowych zajęć związanych z doradztwem zawodowym prowadzonych przez doradcę zawodowego ( w kl. VII i VIII) które wynikają z ramowych planów nauczania;
  • podczas: zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu, wspomagania uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu w trakcie bieżącej pracy z uczniami, prowadzonych przez doradcę zawodowego, nauczycieli i wychowawców – m.in. na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych, zajęciach z wychowawcą i innych zajęciach, a także w formie indywidualnych porad i konsultacji prowadzonych przez pedagoga szkolnego lub innych specjalistów, wychowawców, nauczycieli.
  • podczas innych działań związanych z doradztwem zawodowym realizowanych w szkole (jak np. szkolne targi edukacyjne, projekty edukacyjne) lub poza nią (np. udział w targach edukacyjnych, festiwalu zawodów, w wizytach zawodoznawczych w zakładach pracy).

 

2.  Główny cel realizacji  orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego w szkole.

 

Cele orientacji zawodowej w klasach I–III:

 

  • wstępne zapoznanie uczniów z różnorodnością zawodów na rynku pracy,
  •  rozwijanie pozytywnej i proaktywnej postawy wobec pracy  i edukacji,
  • stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zainteresowań oraz pasji.

Cele orientacji zawodowej w klasach IV–VI:

  •  poznawanie własnych zasobów,
  •  zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami i rynkiem pracy,
  • kształtowanie pozytywnej i proaktywnej postawy uczniów wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych i wychowawczych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zdolności, zainteresowań oraz pasji.

 

Cele doradztwa zawodowego w klasach VII–VIII szkoły podstawowej i III gimnazjum:

  • przygotowanie uczniów do odpowiedzialnego planowania kariery i podejmowania przy wsparciu doradczym decyzji edukacyjnych i zawodowych uwzględniających znajomość własnych zasobów oraz informacje na temat rynku pracy i systemu edukacji.

 

  3. Działania związane z doradztwem zawodowym w szkole  kierowane  do: uczniów,             rodziców i nauczycieli.

 

A. Działania skierowane do uczniów:

 

  • udzielanie porad i konsultacji indywidualnych;
  • prowadzenie zajęć grupowych związanych tematycznie z obszarami:
    - poznawanie własnych zasobów;
    - świat zawodów i rynek pracy;
    - rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie;
    - planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych;
  • aranżowanie sytuacji sprzyjających poznawaniu własnych zasobów np. poprzez udział  w konkursach, przygotowywanie określonych zadań na zajęcia przedmiotowe, udział w organizowaniu uroczystości i imprez szkolnych;
  • określanie potencjału edukacyjno-zawodowego;
  • organizowanie spotkań z przedstawicielami instytucji rynku pracy;
  • stwarzanie okazji do udziału w wydarzeniach takich jak np. targi edukacyjne;
  • umożliwianie udziału w spotkaniach informacyjnych z przedstawicielami szkół ponadpodstawowych;
  • umożliwienie dostępu do informacji edukacyjno-zawodowej poprzez strony internetowe szkoły,  tablice informacyjne,
  • organizowanie kącików zawodoznawczych, np.  w salach edukacji wczesnoszkolnej;
  • umożliwianie uczniom udziału w tzw. lekcjach zawodoznawczych organizowanych przez szkoły ponadpodstawowe zawodowe;
  • udostępnianie materiałów multimedialnych (np. gier edukacyjnych, filmów i innych e-zasobów) ułatwiających samopoznanie, podejmowanie decyzji edukacyjnych i zawodowych;

 

 B.    Działania  kierowane do nauczycieli, wychowawców, specjalistów:

  • umożliwienie udziału w szkoleniach i kursach z zakresu doradztwa zawodowego;
  • prowadzenie lekcji otwartych;
  • udostępnianie zasobów z obszaru doradztwa zawodowego;
  • wspieranie w realizacji zadań doradztwa zawodowego.

 

 C.    Działania  kierowane do rodziców:

  • prowadzenie konsultacji dotyczących decyzji edukacyjno-zawodowych uczniów;
  • informowanie o targach edukacyjnych;
  • udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych (między innymi poprzez: , stronę www szkoły, szkolne konto Facebooka, tablice informacyjne, dziennik);
  • włączanie rodziców w miarę możliwości w szkolne działania związane z orientacją zawodową i doradztwem zawodowym ( np. w roli ekspertów).

 

 

  1. Realizatorzy działań związanych z doradztwem zawodowym

 

W  realizację działań związanych z doradztwem zawodowym zaangażowani są wszyscy członkowie rady pedagogicznej: dyrektor, nauczyciele wychowawcy, nauczyciele (w tym nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej), nauczyciel-wychowawca w świetlicy szkolnej, nauczyciel-bibliotekarz, specjaliści (m.in. pedagog, psycholog) oraz inne osoby zatrudnione  w szkole, np. pielęgniarka szkolna.

 

Zakresy działań z obszaru doradztwa dla poszczególnych osób i formy organizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego:

 

Dyrektor:

• odpowiada za organizację działań związanych z doradztwem zawodowym;

• wspiera kontakty pomiędzy uczestnikami procesu orientacji zawodowej oraz doradztwa zawodowego w szkole a instytucjami zewnętrznymi;

• zapewnia warunki do realizowania w szkole zajęć orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;

• organizuje w szkole wspomaganie realizacji działań z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego poprzez planowanie i przeprowadzanie działań mających na celu poprawę jakości pracy placówki w tym obszarze.

 

Doradca zawodowy:

 

•  określa mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;

•  pomaga uczniom w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;

•  prowadzi zajęcia z  doradztwa zawodowego oraz zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;

•  wspiera nauczycieli, wychowawców, specjalistów i rodziców w realizacji działań związanych  z  doradztwem zawodowym;

  • prowadzi doradztwo indywidualne dla uczniów.
  • systematycznie diagnozuje zapotrzebowanie uczniów, rodziców i nauczycieli na działania związane z doradztwem zawodowym;
  • planuje, koordynuje, monitoruje i prowadzi ewaluację oraz promuje działania związane z doradztwem zawodowym podejmowane przez szkołę we współpracy z wychowawcami, nauczycielami i specjalistami;
  • gromadzi, aktualizuje i udostępnia informacje edukacyjne i zawodowe właściwe dla danego poziomu kształcenia;
  • współpracuje z dyrektorem szkoły, realizując zadania związane z orientacją zawodową i doradztwem zawodowym;
  • gromadzi, aktualizuje i udostępnia zasoby związane z orientacją zawodową oraz doradztwem zawodowym
  • współpracuje ze specjalistami z poradni psychologiczno-pedagogicznych, instytucjami działającymi na rynku pracy i partnerami z otoczenia społeczno-gospodarczego w celu realizacji działań z zakresu doradztwa zawodowego.

 

Wychowawcy:

 

  • określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
  • eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczania z treściami programowymi orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;
  •  włączają do swoich planów wychowawczych zagadnienia z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;
  •  realizują tematy związane z orientacją zawodową i doradztwem zawodowym na godzinach wychowawczych;
  •  wskazują uczniom specjalistów, którzy mogą udzielać wsparcia w planowaniu kariery zawodowej;
  •  współpracują z rodzicami w zakresie planowania ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej ich dzieci;
  •  współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.

 

Nauczyciele (w tym nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej):

 

  • określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
  • eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczania z treściami programowymi orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;
  • współpracują z wychowawcami klas w zakresie realizowania zajęć orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego dla uczniów; 
  • przygotowują uczniów do udziału w konkursach np. zawodoznawczych;
  • mogą prowadzić koła zainteresowań, zajęcia dodatkowe;
  • organizują w sali edukacji wczesnoszkolnej kąciki zawodoznawcze;
  •  współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.

 

Specjaliści:

 

  • określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
  • włączają treści z zakresu orientacji zawodowej i zawodowego w prowadzone przez siebie zajęcia dla uczniów;
  • współpracują z wychowawcami klas w ramach realizowania działań z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego dla uczniów;
  • włączają się w proces podejmowania przez uczniów decyzji edukacyjnych i zawodowych (informacje dotyczące ucznia wynikające z pracy specjalisty);
  • współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.

 

Nauczyciele-wychowawcy w świetlicy szkolnej:

 

  • włączają w zajęcia realizowane w świetlicy szkolnej treści z zakresu orientacji zawodowej;
  • rozpoznają i wspierają w rozwoju zdolności i uzdolnienia uczniów;

 

Nauczyciel-bibliotekarz:

 

  • współpracuje z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
  • opracowuje, aktualizuje i udostępnia zasoby dotyczące doradztwa zawodowego;
  • włącza się w organizowane przez szkołę i instytucje zewnętrzne wydarzenia z zakresu doradztwa zawodowego.

 

5.     Działania placówek współpracujących ze szkołą w obszarze doradztwa zawodowego:

 

Poradnie psychologiczno-pedagogiczne (PPP):

 

  • diagnozowanie predyspozycji, zainteresowań zawodowych uczniów;
  • udzielanie pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery;
  • tworzenie sieci doradców zawodowych i osób zainteresowanych doradztwem zawodowym.

 

Szkoły ponadpodstawowe (szkoły programowo wyższe):

 

  • udzielanie osobom zainteresowanym informacji na temat oferty edukacyjnej i zawodowej oraz zasad rekrutacji, itp.;
  • organizowanie imprez o charakterze zawodoznawczym szczególnie dla klas VIII i III gimnazjum;  organizowanie Dni Otwartych dla uczniów.

 

Centra kształcenia ustawicznego (CKU), Cechy rzemiosł różnych i przedsiębiorczości, izby rzemieślnicze:

  • informowanie uczniów ostatnich klas o możliwości odbywania zajęć praktycznych lub praktyk zawodowych.

 

 Urzędy pracy, centra informacji i planowania kariery zawodowej:

 

  • informowanie o zmianach i trendach na lokalnym i krajowym rynku pracy;
  • przedstawianie prognozy zapotrzebowania wśród pracodawców na pracowników;
  • udostępnianie zasobów informacji edukacyjnych i zawodowych;
  • współorganizowanie przedsięwzięć z zakresu doradztwa zawodowego;
  • udostępnianie publikacji m.in. na temat sytuacji na rynku pracy;
  • współorganizowanie spotkań informacyjno-doradczych, np. dotyczących sytuacji na lokalnym rynku pracy.

 

 6.    Osiągnięcia ucznia na poszczególnych etapach edukacyjnych.

 

  • Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole wskazuje zawody wykonywane przez rodziców i osoby z najbliższego otoczenia, wyjaśnia czym zajmuje się osoba wykonująca dany zawód.
  • W kl. I – III uczeń przedstawia charakterystykę wybranych zajęć i zawodów ludzi znanych z miejsca zamieszkania i zawodów użyteczności publicznej ( nauczyciel, lekarz, policjant, strażak itp.).
  • Uczeń po ukończeniu szkoły podstawowej i gimnazjum potrafi:

 

- dokonać adekwatnej oceny,

- rozpoznać mocne i słabe strony,

- wymienić zdolności, zainteresowania i umiejętności,

- racjonalnie planować ścieżkę edukacyjno- zawodową,

- dostosować się do zmian,

- wybrać szkołę ponadgimnazjalną / ponadpodstawową  z jego zainteresowaniami,

- współpracować w zespole,

- sprawnie się komunikować,

- przewidzieć skutki działań,

- zna źródła informacji edukacyjno -  zawodowej.

 

7.  Monitoring i ewaluacja wewnętrzna WSDZ

 

Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego oraz roczny plan doradztwa są monitorowane. Monitoring stanowi podstawę do okresowej ewaluacji i koniecznych modyfikacji WSDZ. Ewaluacja przeprowadzana jest na  koniec roku szkolnego w formie sprawozdania z przeprowadzonych działań.

 

Roczny  plan ogólnoszkolnych działań doradczych

 

Obszar 1. Systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania poszczególnych uczniów na informacje edukacyjne i  zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej

Lp.

Opis działania

Sposób realizacji

Osoby odpowiedzialne

Czas realizacji

1.

Diagnoza zainteresowań i predyspozycji osobowościowych wśród uczniów klas VIII i III G

Dokonanie diagnozy podczas zajęć z doradcą zawodowym i w ramach godzin z wychowawcą.

 

Indywidualne konsultacje dla uczniów potrzebujących pomocy w wyborze szkoły i planowaniu kariery zawodowej.

doradca zawodowy,

wychowawca, pedagog

 

 

 

pedagog szkolny

I półrocze
roku szk.
 2018/19

 

 

cały rok szkolny

2.

Zebranie informacyjne z rodzicami klas VII

Poinformowanie rodziców o Wewnątrzszkolnym Systemie Doradczym.

wychowawcy klas

X 2018 r.

Obszar 2. Gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia.

Lp.

Opis działania

Sposób realizacji

Osoby odpowiedzialne

Czas realizacji

1.

Opracowanie                              i zgromadzenie informacji oraz materiałów  dla uczniów, rodziców i nauczycieli

Uaktualnienie danych o szkołach.
Zgromadzenie informacji na temat zawodów.
Udostępnienie materiałów diagnostycznych oraz scenariuszy zajęć.
Prowadzenie punktu konsultacyjnego.

Udostepnienie na stronie szkoły przydatnych informacji i linków.

pedagog szkolny,

doradca zawodowy

X-VI 2018/2019

2.

Tworzenie ściennej  gazetki  zawodoznawczej

Przygotowanie informacji o ofercie szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych,  zasadach rekrutacji,

ofercie praktyk zawodowych.

pedagog szkolny

II półrocze

Obszar 3. Prowadzenie zajęć przygotowujących uczniów  do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej.

MODUŁ : POZNANIE SIEBIE

Opis działania

Sposób realizacji

Osoby odpowiedzialne

Czas realizacji

Zebranie informacji dotyczących zainteresowań uczniów, ich umiejętności  i uzdolnień

Tematyka zajęć w kl. VII:

  1. Mocne i słabe strony.
  2. Zdolności i umiejętności.
  3. Zainteresowania.
  4. Predyspozycje zawodowe.
  5. Osobowość zawodowa.
  6. Przygotowanie do zmian w życiu człowieka w kontekście planowania kariery.
    1. Motywacja.
    2. Praca w zespole.
    3. Świat zawodów.
    4. Kwalifikacje i kompetencje na rynku pracy.

 

doradca zawodowy

IX – VI 2018/2019

Tematyka zajęć w kl. VIII:

  1. System edukacji w Polsce.
  2. Cele edukacyjne i zawodowe.
  3. Współczesny rynek pracy.
  4. Ja na obecnym rynku pracy.
  5. Praca jako wartość.
  6. Zawody przyszłości.
  7. Dokumenty aplikacyjne.
  8. Autoprezentacja.
  9. Co warto wiedzieć o szkołach branżowych?

10. Alternatywne drogi dojścia do zawodu.

Tematyka zajęć

w klasach III gimnazjum:

1. Planowanie kariery.

2. Moje mocne i słabe strony.

3. Określanie predyspozycji zawodowych.

4. Co warto wiedzieć o szkołach ponadgimnazjalnych.

 

doradca zawodowy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

pedagog szkolny,
wychowawcy

IX – VI 2018/2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

X – VI 2018/2019

MODUŁ: WIEDZA O ZAWODACH I RYNKU PRACY

Opis działania

Sposób realizacji

Osoby odpowiedzialne

Czas realizacji

Spotkania z przedstawicielami różnych zawodów.

  1. Ogłoszenie na zebraniach                                             o prowadzonej                w szkole akcji                              zapraszania rodziców jako przedstawicieli różnych zawodów;
  2. Przeprowadzenie lekcji wychowawczej z udziałem gościa w każdej klasie VII VIII i III gimnazjum.

wychowawcy klas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IX – VI 2018/2019

Wprowadzenie pojęcia „praca”, „zawód”, „rynek pracy”. Informacje dot. podstawowych grup zawodowych

  1. Podczas zajęć przedmiotowych, udostępnianie informacji o zawodach charakterystycznych dla danego przedmiotu.
  2. Wycieczka do zakładu pracy/firmy.              

wychowawcy klas, nauczyciele przedmiotów.

 

 

 

pedagog szkolny,
wychowawcy

 

 

XI – VI

2018/ 2019

 

 

 

 

W miarę potrzeb i możliwości

MODUŁ: PLANOWANIE PRZYSZŁOŚCI ZAWODOWEJ

Opis działania

Sposób realizacji

Osoby odpowiedzialne

Czas realizacji

Wprowadzenie pojęcia system edukacji i informacji dot. szkół ponadpodstawowych w regionie.

  1. Konsultacje z rodzicami.
  2. Udostępnianie informatora.                    
  3. Organizowanie spotkań z doradcami zawodowymi szkół ponadpodstawowych.
  4. Organizowanie wyjść na Targi edukacyjne i na Dni otwarte szkół ponadpodstawowych.

wychowawcy klas,

pedagog szkolny

II półrocze 2018/19

 

 

III –VI

2018

Obszar 4. Koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę.

Lp.

Opis działania

Sposób realizacji

Osoby odpowiedzialne

Czas realizacji

1.

Stała kontrola prawidłowości przebiegu zadań.

Sprawozdanie z realizacji zadań

dyrektor szkoły,
pedagog szkolny

2 razy  w roku szkolnym 2018/2019

Aktualizowanie Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego

 

Pedagog  szkolny, doradca zawodowy

W miarę potrzeb

2.

Prowadzanie zakładki na stronie internetowej szkoły Doradztwo Zawodowe.

Umieszczenie dokumentu WSDZ na stronie internetowej szkoły, umieszczanie notatek                z realizacji zadań prowadzonych przez szkołę.

Doradca zawodowy, nauczyciele, pedagog

Cały rok szkolny

Obszar 5. Współpraca z innymi nauczycielami tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego.

Lp.

Opis działania

Sposób realizacji

Osoby odpowiedzialne

Czas realizacji

1.

Konsultacje w sprawie realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego

Udostępnienie nauczycielom scenariuszy zajęć, konspektów

doradca zawodowy,

pedagog szkolny

cały rok szkolny

2.

Określenie zakresu współpracy przy realizacji Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa zawodowego

Zaznaczenie treści  w zakresie realizacji  orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego w rozkładach materiałów na wszystkich przedmiotach.

dyrektor szkoły, rada pedagogiczna, doradca zawodowy, nauczyciele, wychowawcy oddziałów klasowych

 wrzesień 2018

3.

Monitorowanie działań

Wypełnienie arkuszy monitoringu realizacji treści z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa.

Nauczyciele przedmiotów, wychowawcy, pedagog szkolny.

I i VI 2019

               

 

                                                                                                            

Plan w trakcie realizacji może być zmieniany, weryfikowany i aktualizowany                                 

w porozumieniu z Dyrektorem Szkoły.

 

 

  Opracowanie:

                                                                                                Barbara Kisiel